• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
shrpa

shrpa

b2b marketing

  • Home
  • B2B
    • Wat is b2b?
    • B2B e-commerce
    • Leadgeneratie
  • Ontwikkelen
  • Marketing
    • Inbound marketing
    • Contentmarketing
  • Meten
  • Optimaliseren
Aan de slag

Leadgeneratie

Je hoort het nog vaak van b2b ondernemers: hun website is vooral een visitekaartje omdat ze niet echt iets te verkopen hebben. Zonde, want juist b2b bedrijven oriënteren zich uitgebreid online en door vindbaar te zijn in het oriëntatieproces vergroot je de kans dat ze klant van je worden. Door slim in te zetten op leadgeneratie (ook wel lead generation genoemd) valt er voor deze ondernemers online veel te halen.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het werven van bezoekers voor je website met het doel deze te converteren tot leads die interesse hebben in je product of dienst. Die concrete interesse uit zich in bijvoorbeeld het achterlaten van e-mailadres, het downloaden van een factsheet of het inschrijven voor een gratis proefperiode. Lees verder voor een uitgebreidere definitie van leadgeneratie.

Voor wie is leadgeneratie interessant?

Leadgeneratie is vooral een waardevolle techniek op het gebied van b2b marketing. Binnen dit vakgebied gaat het namelijk voor een groot deel om diensten die het ene bedrijf aan het andere levert.

Anders dan bij het aanschaffen van producten is het beslistraject voor het afnemen van diensten vaak wat langer en complexer. Dat heeft vooral te maken met het feit dat je bij een dienst vaak ook een langduriger relatie aangaat. Lead generation is een mooie manier om een goede basis voor die relatie te leggen.

Genoeg theorie voor nu, met een paar duidelijke voorbeelden snap je ongetwijfeld beter waar we het nu precies over hebben.

Leadgeneratie met webinars

Tijdens een webinar kun je met relatief weinig kosten in een uurtje tijd een interessant onderwerp uit je vakgebied toelichten. Je bereikt hiermee een doelgroep die al interesse heeft in het onderwerp, maar nog niet per se met jouw bedrijf bekend is.

Laat de deelnemers hun plekje reserveren met hun e-mailadres en naderhand kun je al deze warme leads nog eens benaderen met een interessant aanbod. De kans dat ze hier op ingaan is groter, omdat je door het delen van je kennis alvast hun vertrouwen hebt gewonnen.

Leadgeneratie met SEO

De meeste ondernemers kijken wat betreft SEO vooral naar zoektermen die al iets van een koopintentie laten zien, zoals “kosten bedrijfssoftware.” Het is vanuit het oogpunt van leadgeneratie juist interessant om ook te kijken naar zoektermen die al vroeger in de sales funnel zitten, zoals bijvoorbeeld “hoe administratie automatiseren.”

Op het moment dat je je doelgroep in die fase al bedient met waardevolle informatie zet je al een eerste stap in jullie relatie. Bezoekers die het antwoord op hun vraag op jouw website vinden kijken bijvoorbeeld wat er nog meer op je website te vinden is. Of schrijven zich in voor je nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van je ontwikkelingen.

Ook digitaal groeien start met een ouderwets gesprek

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Footer

shrpa – b2b marketing

Wij laten b2b bedrijven online boven zichzelf uitstijgen.

mail@shrpa.nl

Torenallee 62-22, 5617BD, Eindhoven, Nederland

Copyright © 2019 shrpa. All rights reserved. Return to top